عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان شیوع جهانی دیابت شیرین در چند دهه گذشته به طرز چمشگیری افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرنوش ذاکر کیش فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دیابت شیرین شامل گروه ناهمگونی از بیماری‌های متابولیک است که مشخصه آن هیپرگلیسمی مزمن و اختلال متابولیسم کربوهیدرات چربی و پروتیین می‌باشد، این بیماری بر اثر نقایصی در ترشح انسولین و اثرگذاری انسولین و یا هردوی آن‌ها ایجاد می‌گردد.

او افزود: دیابت نوع یک بر اثر تخریب سلول‌های پانکراس و کمبود کامل یا تقریباً کامل انسولین است، در حالی که در دیابت نوع ۲ درجات متفاوتی از مقاومت به انسولین، افزایش تولید گلوکز و احتمال ترشح انسولین وجود داشته که منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود.

ذاکر کیش بیان داشت: دیابت بارداری نوعی از دیابت است که برای نخستین بار در دوران بارداری بروز کرده و پس از زایمان برطرف می‌گردد، با این حال مادرانی که سابقه دیابت بارداری دارند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و شیوع بیماری دیابت از ۱۷۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۳۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است و بنا به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵۲ میلیون نفر خواهد رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: بیماری‌زایی این عارضه، چه از نظر هزینه‌های درمان و چه به دلیل از کارافتادگی، بسیار بالا و یکی از عمده‌ترین مسائل بهداشتی درمانی انسان‌ها است که با گسترش شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی به سوی بی تحرکی و تغذیه نامناسب، اهمیت بیشتری خواهد یافت.

این مقام مسئول گفت:  آمار‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که هم اکنون در ایران بالغ بر ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند، از طرفی بسیاری از افراد مبتلا به دیابت ممکن است هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته و از بیماری خود اطلاع نداشته باشند، افزود: بر این اساس پیش بینی می‌شود شیوع دیابت در ایران از ۹،۳% در سال ۲۰۱۱ به ۱۳.۱% در سال ۲۰۳۰ برسد.

او ادامه داد: بنابراین پیشگیری یا به تأخیر انداختن شروع دیابت نوع ۲ در افراد پرخطر و چاق یا افراد پیش دیابتی از مهم‌ترین اصول درمان این بیماری است، لذا در این زمینه آموزش بیمار درباره دیابت، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی مناسب، الزامی است، این آموزش‌ها باعث افزایش پذیرش بیمار و افزایش حس مسئولیت پذیری برای مراقبت از خود در بیماران گردیده، به نحوی که بیمار پا به پای پزشک در درمان همراهی می‌کند.

ذاکر کیش اظهار داشت: پیشگیری یا به تأخیر انداختن عوارض مزمن دیابت از طریق کنترل مناسب قند، فشار و چربی خون امکان‌پذیر است و درمان مطلوب دیابت چیزی بیشتر از کنترل گلوکز پلاسما است، به امید روزی که با تمهیدات مناسب، شاهد کنترل این بیماری در سطح جهان باشیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.